/ zaterdag 29 oktober 2016 / No comments / ,

Hands on the Hololens!



Op vrijdag  28-11-2016 had ik een afspraak met mijn mentor Emmanuel in het Onderzoekshuis in Mechelen om de Microsoft Hololens zelf uit te testen. Hierbij mijn eerste bevindingen over de Hololens 

Hololens Enterprise Edition

Ik keek echt uit naar deze dag: voor de eerste keer kon ik de Hololens gebruiken en uittesten, zonder beperking in tijd of ruimte. Het was een spannend moment toen Emmanuel de Hololens uit een grote koffer haalde en het omhulsel opende.  Daar lag hij dan, ingepakt in een hoes op de bureautafel. Het viel meteen op dat er veel aandacht besteed werd aan het ontwerp: dat is tot in het kleinste detail uitgewerkt. Ik zie een mooi, effen device met ronde hoeken. Aan de voorkant zit een groot glazen vlak met daarin een soort bril.


Als ik de Hololens aanraak, merk  ik dat hij licht is en zacht aanvoelt.   De versie waarmee ik ga werken is de Enterprise editie: vandaar de case en remote control als extra’s. Nu ga ik de Hololens opzetten:  het wordt even oefenen om de juiste positie te vinden. Ik merk dat ik het device dicht tegen mijn ogen en oren op mijn neus moet plaatsen. Ik begin met het uitproberen van een programma dat standaard op de Hololens staat. Het geeft de gebruiker de mogelijkheid om hologrammen in zijn ruimte te plaatsen. Zo plaatste ik een tijger en het hoofd van een eenhoorn op mijn bureautafel. Ik was meteen sterk  onder de indruk van de realiteit van de hologrammen: ze ‘stonden’ echt in mijn ruimte! 


De Hololens scant de ruimte van de gebruiker aan een hoog tempo en bovendien zeer accuraat.  Dit kan ik testen door met mijn vingers in de lucht te drukken: inderdaad, muren, zoldering en vloer van de bureauruimte zijn volledig correct en snel gescand. Bovendien worden alle gescande ruimtes opgeslagen.


De Hololens ‘reageert’ op gebaren. Om te beginnen steekt de gebruiker een vinger voor zich uit in de lucht. Daarna gaat de vinger naar beneden om het systeem aan te klikken. Om het hoofdmenu te openen, volstaat het een vuist voor zich uit te maken. Vervolgens opent men de vuist en het menu verschijnt op de open hand. Om te scrollen brengt de gebruiker wijsvinger en duim samen en beweegt de hand op en neer. Deze gebaren heb ik me snel eigen gemaakt.

Bloom - Main Menu
Air tap - Klikken
Ik test ook een paar apps die eerder gemaakt zijn voor de Hololens. De eerste app  - het detectivespel  ‘Fragments’ -  was een mind blowing ervaring. De bedoeling is dat de speler op zoek gaat naar clues om een misdaad op te lossen. Deze clues zijn in feite hologrammen die – in mijn geval – verstopt worden in mijn kantoor, dat bovendien omgebouwd wordt in verschillende scènes. De hologrammen reageerden perfect op mijn omgeving. Zo ging een man op de vensterbank in het kantoor zitten terwijl een vrouw aan de andere kant van de kamer op een stoel zat. Wonderlijk levensecht! Neem daarbij het surround audio systeem van de Hololens en de speler wordt volledig opgeslorpt - ik kon mij zonder enige moeite helemaal inleven in het spel.


   

Hierna deed ik nog enkele test.  Ik ontdekte dat het weergeven van verschillende schermen in de ruimte van de gebruiker zeer handig is.  Zo plakte ik mijn agenda en mails op de muren en keek ik ondertussen naar een YouTube filmpje. Omdat de grootte van de schermen naar believen aangepast kan worden, is de Hololens een perfecte vervanger van tv en computer. De functies van deze apparaten kunnen gemakkelijk, veilig en praktisch overgenomen worden door de Hololens. 



Mijn eerste indruk van de Hololens is zeker positief . Het is een zalig device met zeer veel mogelijkheden. De hologrammen zijn realistisch uitgewerkt: ze zijn echt in de ruimte aanwezig en spelen perfect in op elkaar, de ruimte en de gebruiker.  Bovendien is het een gebruiksvriendelijk apparaat: het menu bedienen gaat gemakkelijk en snel.  De surround audio geeft een boost aan het realisme en het zorgt voor een echte geluidervaring.  Ten slotte zit de hololens  - na enkele eenvoudige aanpassingen - comfortabel op het hoofd van de gebruiker waardoor men snel went aan het dragen ervan. 




Share This Post :
Tags : ,

Over mij

Over mij

Ik ben een student in het laatste jaar aan de Erasmus Hogeschool Brussel in de richting Multimedia en communicatie technologie met de specialisatie App en Web.


In mijn vrije tijd maak ik mobiele games met Unity3D in csharp en javascript. Mijn laatste project is een co-op zombie shooter in een virtuele wereld aan de hand van google cardboard of elke andere vr headset. Zo heb ik ook een 3D pinball spel gemaakt en werk ik momenteel aan een 2D space spel.


Ik woon in de Mechelsestraat te Leuven en zet mij in verschillende jeugdbewegingen waaronder de scouts in Herent en het jeugdhuis van Herent.


Final work Voorstel PDF

Final Work Onderzoeksplan PDF

Over de blog

The era of holographic computing is here. Dit is de blog van Ward Peeters waarin het onderzoek van het Final Work project bijgehouden wordt. In mijn final work zal ik de nieuwe nieuwe augmented reality technologie van Microsoft, met name de Microsoft Hololens, onderzoeken. Ik zal concepten voor het gebruik van deze technologie in het bedrijfsleven uitdenken en een prototype voor de Microsoft Hololens programmeren.

Populaire berichten