/ zondag 18 december 2016 / No comments /

AutoCad naar Unity

Ik heb gemerkt dat meerdere bedrijven werken met het autodesk programma Autocad. Autocad is een programma bedoeld om technische tekeningen te maken. Daarnaast bied het de mogelijkheden om zelf 3d modellen te maken. Het vector georiƫnteerde bestandsformaat van Autocad is DWG (DraWinG) dit bestandsformaat kan niet binnen unity gebruikt worden. Hierdoor kunnen we dit bestand niet met de Hololens weergeven aangezien we binnen unity werden om de Hololens applicaties te maken. Om dit op te lossen heb ik een work-around gevonden.
Eerst moeten we het bestand in Autocad klaarmaken om in een ander 3D programma binnen te laden. 
Hier zijn een paar stappen voor nodig:
Origin: plaats de drawing in autocad dicht bij de origin (begin van de autocad omgeving)
Organize: verwijder alles dat men niet nodig heeft en ziet.
Scale: zorg dat het objec de juiste schaal heeft, 1 unit is 1 meter.
Cleanup: verwijder dubbele objecten


Hierna kunne we het object exporteren als DWG en binnenlaten in een 3D programma. Ik gebruik het autodesk programma Maya voor het inladen van het DWG bestand. Nu moeten we het object in Maya draaien aangezien maya de Y-axis gebruikt als de UP-axis en Autocad de Z-axis gebruikt. Daarna zetten we het bestand om in Maya van Nurbs naar Polygons. Door Modify > Convert > NURBS to Polygons te doen. Nu kunnen we het bestand in Maya exporteren als FBX. Als dit gedaan is halen we het FBX model binnen in Unity als een asset en kunnen we het gebruiken voor de Hololens.

Het object in AutoCad:

Importeren in Maya:

Importeren in Unity:



Share This Post :
Tags :

Over mij

Over mij

Ik ben een student in het laatste jaar aan de Erasmus Hogeschool Brussel in de richting Multimedia en communicatie technologie met de specialisatie App en Web.


In mijn vrije tijd maak ik mobiele games met Unity3D in csharp en javascript. Mijn laatste project is een co-op zombie shooter in een virtuele wereld aan de hand van google cardboard of elke andere vr headset. Zo heb ik ook een 3D pinball spel gemaakt en werk ik momenteel aan een 2D space spel.


Ik woon in de Mechelsestraat te Leuven en zet mij in verschillende jeugdbewegingen waaronder de scouts in Herent en het jeugdhuis van Herent.


Final work Voorstel PDF

Final Work Onderzoeksplan PDF

Over de blog

The era of holographic computing is here. Dit is de blog van Ward Peeters waarin het onderzoek van het Final Work project bijgehouden wordt. In mijn final work zal ik de nieuwe nieuwe augmented reality technologie van Microsoft, met name de Microsoft Hololens, onderzoeken. Ik zal concepten voor het gebruik van deze technologie in het bedrijfsleven uitdenken en een prototype voor de Microsoft Hololens programmeren.

Populaire berichten