/ zondag 18 december 2016 / No comments /
AutoCad naar Unity
Ik heb gemerkt dat meerdere bedrijven werken met het
autodesk programma Autocad. Autocad is een programma bedoeld om technische
tekeningen te maken. Daarnaast bied het de mogelijkheden om zelf 3d modellen te
maken. Het vector georiënteerde bestandsformaat van Autocad is DWG (DraWinG) dit
bestandsformaat kan niet binnen unity gebruikt worden. Hierdoor kunnen we dit
bestand niet met de Hololens weergeven aangezien we binnen unity werden om de
Hololens applicaties te maken. Om dit op te lossen heb ik een work-around
gevonden.
Eerst moeten we het bestand in Autocad klaarmaken om in een
ander 3D programma binnen te laden.
Hier zijn een paar stappen voor nodig:
Origin: plaats de drawing in autocad dicht bij de origin (begin
van de autocad omgeving)
Organize: verwijder alles dat men niet nodig heeft en ziet.
Scale: zorg dat het objec de juiste schaal heeft, 1 unit is
1 meter.
Cleanup: verwijder dubbele objecten
Hierna kunne we het object exporteren als DWG en binnenlaten
in een 3D programma. Ik gebruik het autodesk programma Maya voor het inladen
van het DWG bestand. Nu moeten we het object in Maya draaien aangezien maya de
Y-axis gebruikt als de UP-axis en Autocad de Z-axis gebruikt. Daarna zetten we
het bestand om in Maya van Nurbs naar Polygons. Door Modify > Convert >
NURBS to Polygons te doen. Nu kunnen we het bestand in Maya exporteren als FBX.
Als dit gedaan is halen we het FBX model binnen in Unity als een asset en
kunnen we het gebruiken voor de Hololens.
Het object in AutoCad:
Importeren in Maya:
Importeren in Unity: